Ядките

Автор: Лора Миланова
15.06.2020

Краткият отговор е много, по-дългият можеш да прочетеш по-долу. Обясняваме на какво помагат любимите ни ядки и какво ни носят. Жокер – само хубави неща.

Ядките са много популярна храна, особено сред хората, които искат и се хранят пълноценно. Но ги харесват и тези, които обичат да ги добавят между чашите вино или нещо по-твърдо. При всички положения да избереш ядки пред шоколад или вафла е винаги добро решение. Подходящи са и за всякакви диети – от веган до кето. Да, имат високо съдържание на мазнини, но влияят положително на здравето и поддържането на теглото. Все неща, на които държим.

Какво са ядките?

Въпросът не е излишен. Това са семена, които се използват при готвенето или могат да се ядат самостоятелно. Фъстъците, които би трябвало да причислим към бобовите растения, също минават в категория ядки, заради твърдата си обвивка и качествени характеристики. Всички основни видове ги има налични в магазините у нас, в повечето случаи сурови и/или печени. Е, има и обвити в шоколаад, но нека оставим последните настрани, колкото и да ни е трудно.

Ядките са богат източник на хранителни вещества

В 30 гр ядки, от един вид или микс ще намериш:

Калории: 173

Протеини: 5 гр

Мазнини: 16 гр

Въглехидрати: 6 гр

Фибри: 3 гр

Витамин Е: 12% от ПДП (препоръчителен дневен прием)

Магнезий: 26% от ПДП

Фосфор: 13% от ПДП

Селен : 56% от ПДП

Разбира се, в някои ядки количествата полезни вещества са повече, отколкото в други. В бразилския орех има повече от 100% от ПДП на селен.

Ядките са пълни с антиоксиданти

А антиоксидантите, заедно с полифенолите в ядките, могат да неутрализират вредните свободни радикали в организма – молекулите, които причиняват разрушаването на клетките. Според някои изследвания те се справят по-добре в тази насока от плодовете.

Помагат да намалиш теглото

Това може би трябваше да е на първо място. И това въпреки факта, че са високо калорични. Всевъзможни проучвания доказват, че консумацията на ядки помага да намалим теглото си. Краткото обяснение е, че тялото ни не усвоява абсолютно всички калории, които се съдържат в тях, защото част от мазнините се задържат във фибрите на ядката. В цифри – ако изядеш пакет ядки от 50 гр, в които има 170 калории, в тялото ти ще се абсорбират 123 от тях.

Намаляват възпалителните процеси

Възпалителните процеси в тялото ти са отговорът му да се справи с травми, бактерия или други заплащващи го патогени.  Проучванията са категорични, че при такива случаи, консумирането на ядки облекчава болките и възпаленията.

Вкусни, разнообразни на вкус и достъпни

Това са ядките, които можеш да използваш винаги като добавка към салата, освен да ядеш просто така, както всички най-обичат. По-полезни са суровите, а ако искаш все пак да са изпечени, пъхни ги за малко във фурната и добави една идея сол.

Ядките се съхраняват на стайна температура, което пък е още един голям плюс, защото можеш да ги вземеш с теб, когато пътуваш и да ги запазиш в първоначалния им вид дълго време.

Добави ядки към дневната ти порция плодове и зеленчуци и резултатите няма да закъснеят. Яж колкото си искаш, преяждането с тях е за хубаво!

  • Сподели: